P(l)akkende nieuwsbrief
E-mails checken. Het staat meestal niet bovenaan de prioriteitenlijst. Hoe verleid je vluchtige lezers om je nieuwsbrief te lezen? Schrijf p(l)akkende tekst. Dat is het halve werk.
Complexe zinnen. Clichés en vaag taalgebruik. Ongeloofwaardige uitspraken en afstandelijke feiten. Slaap je al? Dit zijn alle ingrediënten om je druk-druk-drukke lezer flink te ontmoedigen. En dat kun je je online niet permitteren. Met één druk op de afmeldknop ben je je lezer voorgoed kwijt.
Zes stappen
Wil je de aandacht van de snelle lezer trekken, doe dan juist al het tegenovergestelde. Dat suggereren Amerikaanse broers Dan en Chip Heath in hun bestseller ‘Made to stick’ of in Nederland ‘De plakfactor’. Dan en Chip komen met iets wat je van Amerikanen verwacht: zes stappen om je tekst of idee de plakfactor te geven.
Opendeurgehalte
Toegegeven, de stappen hebben een zeker opendeurgehalte. En toch valt op hoe vaak teksten van nieuwsbrieven er niet aan voldoen. Daarom geven we je hier de zes do’s uit het boek. Pas ze eens toe op de tekst van je volgende nieuwsbrief.
- Houd het eenvoudig
- Maak het concreet
- Doe iets onverwachts
- Is het geloofwaardig?
- Schrijf met gevoel
- Maak er een verhaal van.
Wat zorgt er bij jou voor dat een nieuwsbrief blijft plakken?
Trackbacks & Pingbacks
[…] paar tips: Houd het kort en bondig. Geef de tekstjes een stevige plakfactor mee. Kies ook een aansprekende titel, eentje die bij de lezer nieuwsgierigheid oproept. Bekijk ter […]
Reacties zijn gesloten.