Zo eindigt je nieuwsbrief niet ongelezen in de prullenmand
Veel nieuwsbrieven belanden automatisch in de digitale prullenmand. Hoe zorg je ervoor dat jouw nieuwsbrief wél wordt gelezen? Drie tips die van wegklikkers lezers maken.
1. Stuur je nieuwsbrief alleen naar liefhebbers
Een nee-neesticker op je brievenbus en toch iedere week stapels reclame? Ronduit irritant. Hetzelfde geldt voor digitale nieuwsbrieven. Vermoei geen ongeïnteresseerden met jouw info. Dat werkt averechts. Laat je niet afleiden door aantallen, ga voor kwaliteit. Vind de liefhebbers. Liever 100 keer een schot in de roos, dan 1.000 keer een schot op de muur.
2. Prikkel met interessante buitenkansjes
Je lezer wil beloond worden. Misschien wel met een prijs of aanbieding, maar toch op z’n minst met een goed gevoel. Waarom zou hij anders een volgende brief openen? Een telecomaanbieder regelt voor zijn vaste lezers een mooie iPhone-korting. Een bakker geeft zijn leden de derde slagroomsoes gratis. Gun je nieuwsbriefabonnees ook eens een primeur. Onthul iets dat verder niemand nog weet. Wees niet te zuinig, omhoog met die gunfactor!
3. Houd de aandacht vast met sprankelende tekst
‘In deze nieuwsbrief lees je eerst dit, dan dat, daarna zus, vervolgens zo.’ Oef, saai. Als je de pen oppakt, bedenk dan eerst: ‘wat is de kern?’. Maak er een sport van om de kern eenvoudig en concreet te verwoorden. Kies liever voor een aansprekend klein verhaaltje, dan een oersaaie opsomming. Doe tot slot de ultieme test. Stel jezelf de vaag: ‘Wil ik deze tekst uitlezen of zou ik hem halverwege in de prullenmand kieperen?’
Succes!