Gepersonaliseerde nieuwsbrieven versturen
Persoonlijke nieuwsbrieven worden beter gelezen. Wanneer je je lezer bij naam aanspreekt, dan haalt dit de lezer over om verder te lezen. Zo vergroot je de open-ratio van je nieuwsbrieven. Met CreateSend kun je heel eenvoudig velden uit je adressenlijst verwerken in je nieuwsbrief. In dit artikel lees je hoe je dat kan doen.
Voeg velden toe in je adreslijst
Allereerst is het belangrijk dat je contactenlijst op orde is. Zorg ervoor dat je abonnees bij het aanmelden op je nieuwsbrief de velden hebben ingevuld die voor jou van belang zijn. Wil je bijvoorbeeld hun voornaam gebruiken, dan kan dit invoerveld als verplicht worden ingesteld in het invulformulier. Zo krijg je een nette lijst met voornamen, zoals te zien in het voorbeeld hiernaast. Evengoed kan je extra ‘custom fields’ gebruiken of toevoegen, zoals achternaam, geslacht, geboortedatum, telefoonnummer, beroep of een ander veld. Let er echter wel op dat het voor een abonnee steeds minder aantrekkelijk wordt om zich aan te melden op je nieuwsbrief, wanneer een uitgebreid formulier ingevuld moet worden. Overweeg dus of je de extra velden écht nodig hebt! Lees hierover meer in ons artikel over gesegmenteerde nieuwsbrieven (stap 2).
Maak je nieuwsbrief op met personalisatie-tags
Wanneer je adreslijst op orde is, is het tijd om je nieuwe nieuwsbrief te gaan schrijven. Je klikt zoals je gewend bent op ‘Create a new campaign’ en je begint met het invoeren van een onderwerp en naam voor je campagne. Rechts van je ‘Subject line’ zie je een knop staan: ‘Insert personalization’. Wanneer je hierop klikt vind je alle custom fields terug die in je adressenlijst staan (zie afbeelding hiernaast). Klik bijvoorbeeld op ‘first name’ en er verschijnt tussen vierkante haken een kort stukje tekst in de onderwerpregel. Dit is de personalisatie-tag die tijdens het verzenden van de nieuwsbrief automatisch gepersonaliseerd zal worden voor elke klant.
Een voorbeeld
Stel dat je een nieuwsbrief met de titel “Beste lezer, een aanbod voor u!” gaat versturen. Het woordje ‘lezer’ kan je vervangen voor de naam van je abonnee met behulp van de personalisatietag. In het voorbeeld hiernaast zie je de tag: [firstname,fallback=lezer]. Door deze tag te gebruiken zeg je eigenlijk het volgende tegen CreateSend: “Plaats hier de voornaam van de ontvanger, maar als die niet is ingevuld, val dan terug op het gebruik van het woordje ‘lezer’ in de tekst.” Zo krijgt de nieuwsbrief aan info@voorbeeld.com een onderwerp met het woordje ‘lezer’, maar krijgt i.degroot@voorbeeld.com in haar mailbox te zien: “Beste Inge, een aanbod voor u!”.
Meer mogelijkheden
Op dezelfde wijze als hierboven beschreven, kan je ook tijdens het schrijven van je nieuwsbrief personalisatietags gebruiken. Zo kun je de naam van je lezer in de aanhef zetten, of de nieuwsbrief aan de hand van het geslacht beginnen met ‘Beste meneer’ of ‘Beste mevrouw’.
Klaar? Goed testen!
Wanneer je alle tags hebt ingevoerd ben je klaar om je nieuwsbrief te verzenden. Natuurlijk wil je daarvoor nog wel controleren of alles goed gaat. Je kan een testmail naar jezelf sturen zoals je normaal ook doet, maar nu heb je ook de keuze om deze te personaliseren. CreateSend biedt willekeurig enkele abonnees uit je adreslijst en stuurt een voorbeeld naar jou om te tonen hoe die e-mail er gepersonaliseerd uit zou komen te zien. Zo kun je met een paar tests al snel constateren of je nog iets moet aanpassen of niet. Nu ben je klaar om je nieuwsbrieven te versturen met personalisatietags. Veel succes!