Drie tips voor meer conversie van je digitale nieuwsbrief
De producten in je nieuwsbrief, worden ze beter verkocht? En die cursus waar je je abonnees naar toe wilt krijgen, stromen de inschrijvingen binnen? Uiteindelijk stop je al die tijd en moeite in je nieuwsbrief, zodat er business uit voortkomt. Je wilt resultaat zien, daar doe je het voor.
Frustrerend als er wél op je producten wordt doorgeklikt en er vervolgens helemaal niets gebeurt. Pas nog hadden we een klant die een heleboel clicks had op zijn producten, maar geen bestellingen. Terecht vroeg hij ons: ‘Hoe kan dat nu?’ Dat antwoord hebben we niet direct, daarvoor is het nog te vroeg. Dit was nog maar de eerste nieuwsbrief. Maar we hebben wel een paar tips om de conversie op te schroeven:
1. Zet het product of de dienst bovenaan
Lezers klikken vaker op wat bovenaan in de nieuwsbrief staat. Open je brief dus met het belangrijkste verkoopitem.
2. Prijs je producten aantrekkelijk aan
Nu alles voor de helft van de prijs. Wie dat op een zaterdagmiddagmarkt hoort, draait automatisch zijn hoofd om. Je lezers willen ook graag een speciale korting scoren. Gebruik daarom in de titel van je item altijd woorden als aanbieding, speciale nieuwsbriefactie, nergens goedkoper, etc. Wat ook helpt is laten zien hoeveel euro’s lezers besparen als ze bij jou kopen. En koppel er een ‘wees er snel bij-trigger’ aan zoals tot morgenmiddag 21.00 uur krijg je 50 procent korting op de hele collectie. Of de toevoeging op=op. Allemaal details die als kleine speldenprikjes werken.
3. Etaleer slim
Verleid lezers met producten die zij willen kopen. Dat klinkt als een open deur, is het ook, maar wel eentje waar lang niet iedereen doorheen loopt, weten we uit ervaring. Een voorbeeld: als de grootste hap van je klantenbestand bestaat uit mannen van 20 tot 50 jaar scoren elektronica-gadgets waarschijnlijk beter dan pannenlappen. Stuur je brief dus niet hoppetee naar je hele klantenbestand, maar maak doelgroepen en een paar varianten op je basisnieuwsbrief. Die varianten aanmaken hoeft geen tijdrovende klus te zijn. Je brengt al variaties aan door in elke versie een ander product bovenaan te zetten.
Hogere etaleerkunde
Je maakt nog betere doelgroepselecties door niet alleen te kijken naar je database, maar ook het klikgedrag van je lezers te bestuderen. Stel dat je verzorgingsproducten verkoopt. Dan doe je er goed aan om te analyseren welke lezers vaker op make-upproducten hebben geklikt – en bijvoorbeeld nooit op de bodycrèmes. Je maakt dan een selecte groep aan met als titel ‘make-upliefhebbers’ en die stuur je vanaf nu alleen nog brieven met onderwerpen als mascara-stuntuitverkoop en lippenstift-supersale. Zo wordt de kans groter dat je langswandelende nieuwsbrieflezer je etalage ziet en denkt: ‘Hó stop, wat is dát? Dat moet ik hebben!’
Trouwens, ook als je een paar keer helemaal niets verkoopt, is dat nog geen reden om de stekker eruit te trekken. Je nieuwsbrief heeft nog steeds nut, maar dan op een meer onbewust niveau. Door af en toe in de mailbox van je potentiële klant te belanden, laat je zien: we bestaan. Je nestelt jezelf op die manier in het geheugen van lezers. In marketingtermen: je werkt aan je breinpositie. Als iemand lipgloss, een workshop, auto of afwasmachine nodig heeft, denkt-ie het eerst aan jouw winkel of product. Misschien staat er deze week geen make-up, opleiding of witgoed op het boodschappenlijstje van je trouwe lezer, maar wie kan voorspellen wat er volgende week gebeurt?