Verwelkom iedere abonnee persoonlijk (maar dan wel automatisch)


Iedere nieuwe abonnee voor je nieuwsbrief is een potentiële fan van je bedrijf of organisatie. Op het moment dat zo iemand zich inschrijft, is hij oprecht geïnteresseerd in wat je hem te bieden hebt. Laat dat moment niet zomaar voorbijgaan, en stuur je nieuwe abonnee meteen een bedankje. En doe daar iets extra’s bij. Iets wat-ie niet verwacht!

Natuurlijk ontbreekt je de tijd om iedereen die zich aanmeldt, onmiddellijk persoonlijk een berichtje te sturen. Daarom maak je slim gebruik van geautomatiseerde mails. Die komen precies op de juiste tijd aan (namelijk direct na de inschrijving), je kunt ze personaliseren en ze zijn relevant, want je nieuwe abonnee is precies op dat moment bezig met jou en je product of dienst. Precies daarom wordt zo’n welkomstmailtje veel vaker geopend en wordt er vaker op doorgeklikt dan op welke andere e-mailcampagne ook.

Klinkt goed hè? En je hoeft er niets voor te doen (behalve dan één keer). In dit artikel laten we je zien wat het geheim is van een goede welkomstmail.

Stapje voor stapje

Onderzoek wijst uit dat veruit de meeste bezoekers van je website op het eerste moment van bezoek nog niet zover zijn dat ze iets willen kopen: maar liefst 96 procent! Ik gebruik hier ‘kopen’ alsof het alleen om producten gaat, maar ‘kopen’ heeft net zo goed betrekking op diensten of zelfs ideeën. Wat ook het doel is van je website, in de meeste gevallen zul je mensen willen overtuigen en ze zover krijgen dat ze vervolgens iets doen (kopen, afnemen, aanschaffen, inschrijven, aanmelden – whatever).

Een enorm contingent websitebezoekers komt dus eerst rondsnuffelen, kijken, inspiratie opdoen. Het goede nieuws is dat ze wel geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt. Die bezoekers zijn de perfecte kandidaten om een conversatie mee te beginnen, en hen stapje voor stapje zover te krijgen dat ze iets gaan kopen.

Speciale aanbieding

E-mailnieuwsbrieven zijn een uitstekende manier om die conversatie op te starten. Iemand schrijft zich liever in voor een nieuwsbrief dan dat-ie meteen geld uitgeeft. Een nieuwsbrief is vrijblijvend en je schrijft je ook zo weer uit, denken de meeste mensen.

Zodra iemand zich heeft ingeschreven, stuur je een geautomatiseerd e-mailtje om die nieuwe abonnee van harte welkom te heten. Mét een speciale aanbieding natuurlijk, exclusief voor abonnees, die hen verleidt alsnog te kopen.

Een paar tips:

  • Geef het woord ‘welkom’ een prominente plaats
  • Gebruik een aantrekkelijke foto of een leuke illustratie, weinig tekst
  • Zet er een duidelijke call to action bij of maak de foto tot aankoopknop
  • Geef substantiële korting op de volgende aankoop, bijvoorbeeld 15%
  • Maak overduidelijk dat deze aanbieding exclusief voor nieuwe abonnees is.

Hoe zet je je welkomstmail in gang?

Als je een aantrekkelijke aanbieding hebt bedacht en je die in een even aantrekkelijk jasje hebt gestoken, maak je in de CreateSendomgeving een nieuwe lijst aan, bijvoorbeeld ‘Abonnees via website’. Vervolgens ga je naar ‘automation’ en dan naar ‘Create a new workflow’. Selecteer daar ‘When someone joins a list’, geef je de welkomstmail een naam aan en selecteer je de lijst ‘Abonnees via website’. Op de pagina die volgt kun je verschillende dingen instellen, bijvoorbeeld wanneer de mail verstuurd moet worden, wat er in de onderwerpregel moet komen en wie de afzender is.

Achteroverleunen

Je kiest daarna een template, je pakt een mooi beeld en je schrijft een onweerstaanbare tekst. En dan is het achteroverleunen en wachten tot de eerste nieuwe abonnee nieuwe klant wordt.