Integreer sociale media met je nieuwsbrief
Bij sociale media denk je vast aan Twitter, Facebook en LinkedIn. Maar ook je website en e-mailnieuwsbrieven zijn sociale media. Het zijn allemaal online middelen om het contact met je klanten een boost te geven. Hoe integreer je al die verschillende media optimaal met elkaar?
Begin met e-mail en verstuur een nieuwsbrief. Een goed gevulde digitale nieuwsbrief is namelijk de perfecte mogelijkheid om alle sociale media op elkaar af te stemmen. De inhoud van de nieuwsbrief kun je versnipperen en als kruimels rondstrooien over al die platforms.
Stap 1. Schrijf een prikkelende nieuwsbrief
Een paar tips: Houd het kort en bondig. Geef de tekstjes een stevige plakfactor mee. Kies ook een aansprekende titel, eentje die bij de lezer nieuwsgierigheid oproept. Bekijk ter inspiratie ook eens de andere blogposts van CreateSend.
Stap 2. Verleid mensen naar je website
Is de tekst klaar? Zorg er vervolgens voor dat er volop mogelijkheden zijn voor lezers om door te klikken naar je website. Vier tips:
- Heb je langere berichten? Hak ze dan na het intro af en verwijs de lezer door naar een webpagina (waar je dan het complete bericht hebt staan). Gebruik hiervoor ‘Lees meer…’
- Voeg in de agenda aan ieder evenement een link toe naar de juiste webpagina.
- Maak een online versie van je nieuwsbrief en zet ‘m op je website. (Als je je nieuwsbrief door CreateSend laat maken, wordt er automatisch een webversie van je brief aangemaakt.)
Plaats boven de nieuwsbrief die je verstuurt de volgende zin: Als je de e-mail niet kunt lezen, bekijk dan de online versie’. Plaats onderaan je nieuwsbrief en onderaan de webversie van je nieuwsbrief: ‘Tweet over de nieuwsbrief’ en plaats een ‘Vind ik leuk-button’. - Verwijs altijd (eigenlijk standaard) in de header en footer van je nieuwsbrief naar de website.
Als je dit allemaal doet, dan móet er wel doorgeklikt worden!
Stap 3. Verwijs naar andere social media
Voeg nu icoontjes van andere sociale media aan de nieuwsbrief toe. Plaats er tekst bij. Voor Twitter schrijf je ‘Volg ons op Twitter’, voor Facebook ‘Vind onze pagina leuk’ en voor LinkedIn ‘Voeg ons toe als contact’. Natuurlijk koppel je links naar de juiste pagina’s aan ieder icoontje.
Test vóór je de nieuwsbrief verzendt of alle linkjes werken, dus of de lezer straks 100 procent zeker weten op de juiste pagina belandt. Klopt alles? Dan kun je de brief verzenden en ben je klaar voor de laatste stap.
Stap 4. Deel de nieuwsbrief op Twitter, LinkedIn en Facebook
Doe op ieder netwerk iets anders en maak er even werk van. Het is oervervelend voor iemand die je bedrijf op FB, Twitter en LinkedIn volgt om drie keer ‘Hoera, de nieuwsbrief is uit. Lees ‘m nu.’ voorbij te zien komen. En wat zegt dat over je bedrijf…? Ben je er ook van bewust dat elk medium om nét even een andere aanpak vraagt.
Twitter: deel iets actueels
Twittervolgers moet je verleiden met iets dat actueel is. Of iets waar je volgers meteen mee aan de slag kunnen. Als je de nieuwsbrief hebt verstuurd, zou je een minuut later al kunnen twitteren: ‘Nieuwsbrief wordt nu verzonden. Hoogtepunten: nieuwe collega, tot 20% korting op workshops en 10 tips voor SEO-tekst met resultaat.’ Voeg een link naar de webversie van de nieuwsbrief toe. Via de website bit.ly kun je een webadres verkleinen, zodat je meer tekens over hebt voor de andere tekst in je Twitterbericht.
LinkedIn: houd het zakelijk
Kies voor je zakelijke netwerk de meest nieuwswaardige headline uit je nieuwsbrief en plaats die in je status update. Ga op LinkedIn liever voor business-nieuws over bedrijfsresultaten, nieuwe klanten en opdrachten, dan voor human interest-nieuws over blogs en interviews. Voeg hier ook weer een linkje naar de webversie van de nieuwsbrief toe.
Facebook: inspireer en prikkel
Deel ook met je FB-vrienden het nieuws dat de brief verstuurd is. Doe dat door een link toe te voegen en daar een statustupdate aan toe te voegen. Pik een grappig, persoonlijk of aansprekend (liefst alledrie) item uit je nieuwsbrief. Een voorbeeldje: ‘We hebben er een nieuwe collega bij. Wil je weten wie? Lees het interview in de laatste nieuwsbrief’. Kies als plaatje niet het logo (dat is saai), maar de foto van de nieuwe medewerker (dat is persoonlijk en het prikkelt de nieuwsgierigheid).
Trackbacks & Pingbacks
[…] Dit artikel is geschreven door Martine van Blaaderen op het blog van onze nieuwsbrievenservice CreateSend. […]
Reacties zijn gesloten.