Vergelijk jouw statistieken met je concurrenten
Als je een e-mailmarketing campagne de deur uit hebt gedaan, verzamelt CreateSend automatisch de statistieken over het gedrag van je abonnees. Je krijgt bijvoorbeeld direct te zien hoeveel mensen je digitale nieuwsbrief hebben geopend, maar ook of ze op een link in je e-mail hebben geklikt. Maar wat zeggen die percentages nou eigenlijk? Vallen de statistieken mee of juist tegen? Het is soms nog best lastig om zomaar iets te kunnen zeggen over de statistieken uit je mailing. In dit artikel proberen we wat vergelijkingsmateriaal te geven.
Via CreateSend worden allerlei verschillende digitale nieuwsbrieven verstuurd, die moeilijk met elkaar te vergelijken zijn. Daarnaast zijn er allerlei verschillende branches, waar de effectiviteit van e-mailmarketing behoorlijk tussen kan verschillen. Om de resultaten van jouw digitale nieuwbrief toch goed te kunnen vergelijken is er daarom grootschalig onderzoek gedaan naar het effect van e-mailmarketing bij allerlei type bedrijven. Verderop in dit artikel vind je de resultaten, maar eerst een definitie van enkele termen uit de tabel:
- De open-ratio geeft aan hoeveel procent van je lezer je nieuwsbrief opent. Lees meer over de open-ratio.
- De klik-ratio geeft aan hoeveel er door je lezers op links in je mailing is geklikt. Dit zijn bijvoorbeeld links naar je website.
- Een soft bounce vindt plaats als een e-mail niet bij de ontvanger kan worden afgeleverd door tijdelijke gebreken. Zo kan het voorkomen dat een e-mailadres wel klopt, maar dat de mailbox vol zit. Of dat de mailserver van de ontvanger tijdelijk last heeft van een storing. CreateSend probeert dan tot drie keer toe met tussenpozen de digitale nieuwsbrief opnieuw te versturen. Als de e-mail dan nog niet afgeleverd kan worden, wordt het e-mailadres gemarkeerd als hard bounce.
- E-mail wordt gemarkeerd als hard bounce wanneer deze definitief niet bij de ontvanger bezorgd kan worden. Dit kan gebeuren doordat het e-mailadres niet correct is, doordat het e-mailadres niet meer bestaat, of doordat de mailbox gedurende meerdere dagen al niet meer te bereiken is. CreateSend plaatst dergelijke e-mailadressen op een aparte lijst, zodat deze bij een volgende e-mailmarketing campagne niet opnieuw worden gemaild.
- Het spam-percentage geeft aan hoeveel abonnees jouw digitale nieuwsbrief als spam hebben aangevinkt. Wanneer dit percentage te hoog is, neemt de kans toe dat spamfilters jouw volgende nieuwsbrief niet meer doorlaten.
- Het aantal uitschrijvingen is een goede indicator voor de relevantie van jouw nieuwsbrief; als het percentage te hoog is, dan zitten jouw abonnees klaarblijkelijk niet op die inhoud te wachten.
Vergelijk de statistieken van jouw e-mailmarketing campagne met het gemiddelde resultaat voor jouw branche:
[table id=2 /]
Tips: Verbeter de statistieken van jouw e-mailmarketingcampagne
Hoe scoren jouw digitale nieuwsbrieven ten opzichte van je concurrenten? Hieronder in elk geval nog een paar goede tips om de effectiviteit van jouw e-mailmarketing campagne te verbeteren.
- Zorg voor een sterke onderwerpregel, dat is het eerste wat jouw abonnees te zien krijgen. Vertel kort en krachtig wat je gaat vertellen, maar verkoop het nog niet!
- Blijf regelmatig in contact met je lezers zodat ze wijzigingen (bijv. hun e-mailadres) tijdig doorgeven. Dit voorkomt veel hard bounces, maar helpt je ook om te weten wat er speelt onder je lezers, zodat je relevante nieuwsbrieven kunt versturen.
- Loop de lijst met hard bounces eens door. Misschien is een simpele spelfout wel de oorzaak van een hard bounce. Dan kun je die herstellen.
- Probeer te achterhalen wat de oorzaak is van de soft bounces. Komt het doordat iemand op vakantie is, of doordat de mailbox vol zit? Misschien kun je in contact komen met je klant en de nieuwsbrief persoonlijk toesturen.
- Beland niet in de spambox van je lezers. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je afzenderadres en de onderwerpregel herkenbaar zijn. Dit zorgt ervoor dat abonnees je digitale nieuwsbrief minder snel als spam zullen markeren. Lees meer over spamregels.
Samenvatting
Het is lastig om iets te zeggen over de statistieken van je e-mailmarketingcampagne. Per branche kun je echter wel vergelijken hoe goed jouw digitale nieuwsbrief het doen ten opzichte van je concurrentie. Zo kun je achterhalen op welke punten je je e-mailings nog aantrekkelijker kunt maken voor je abonnees.