Meer resultaat met gesegmenteerde nieuwsbrieven
Wanneer je nieuwsbrieven verstuurt die goed aansluiten bij je lezer, vergroot dit de kans dat je nieuwsbrieven geopend worden. Je verbetert daarmee de open-ratio. Maar de ene lezer is de andere niet; soms wil je een specifieke groep uit je adreslijst benaderen. Stel bijvoorbeeld dat je 3.000 abonnee’s hebt, die verspreid door het land wonen. Wat als je alleen een digitale nieuwsbrief wilt versturen naar mannen tussen de 30 en 50? Of wat als je je e-mailmarketing uitsluitend wilt richten op lezers rondom Utrecht?
In dit artikel lees je hoe je je contactenlijst op basis van verschillende regels in segmenten onderverdeelt. Op die manier filter je met CreateSend automatisch allerlei groepen uit je abonneelijst. Vervolgens leggen we uit hoe je die verschillende groepen selecteert (of uitsluit) als je je nieuwsbrief verstuurt.
1. Bepaal de regels voor je doelgroepen
Elk segment creëer je vooral op basis van informatie die in je contactenlijst staat. Bedenk van tevoren goed of je die gegevens al hebt, of dat je die nog moet verzamelen. Misschien heb je bijvoorbeeld nog extra informatie nodig van je abonnees, zoals hun leeftijd, hun woonplaats of de branche waarin ze actief zijn. In stap 2 lees je hoe je deze gegevens toevoegt in CreateSend.
CreateSend houdt ook het gedrag van je abonnees bij. Ook daarvan kun je gebruik maken. Bijvoorbeeld door een extra aantrekkelijk aanbod te doen aan abonnees die je vorige mailings nog nooit hebben geopend. Of juist andersom: extra korting geven aan lezers die in het verleden al op een specifieke link in je nieuwsbrief hebben geklikt, maar nog niet tot actie op je website zijn overgegaan.
2. Voeg ‘custom fields’ toe
In ons artikel over gepersonaliseerde e-mail leggen we uit wat de voordelen zijn van ‘custom fields’. Maar hoe voeg je ze toe? Log in bij CreateSend en klik op ‘Lists & Subscribers’. Klik op de adreslijst die je wilt segmenteren en klik rechts op ‘Custom fields’. Je ziet nu een overzicht van de bestaande velden in je adreslijst. Mis je nog velden? Voeg deze dan toe bij ‘Add a new field’. Je hebt de keuze uit allerlei veldsoorten:
- Tekst (bijv. adres);
- Numeriek (bijv. telefoonnummer, of het aantal aankopen van de klant);
- Datum (bijv. geboortedatum, of datum lidmaatschap);
- Land (bijv. land van herkomst, of favoriete vakantiebestemming);
- Meerdere opties (bijv. interesses, of branche);
- Enkele keuze uit meerdere opties (bijv. geslacht, of huwelijkse staat).
Heb je alle custom fields toegevoegd? Dan is het tijd om je contactpersonen bij te werken. In de adreslijst vul je per abonnee de extra aangemaakte velden. Dit is misschien veel werk, zeker als je al een grote abonneelijst hebt verzameld. Het is daarom verstandig om al goed na te denken over custom fields voordat je begint met je abonneelijst. Gelukkig kun je je contactvelden ook snel bijwerken met een Excel- of csv-import.
3. Segmentatie van je adressenlijst
Als je klaar bent met alle nodige custom fields, verwerk je ze in segmenten. Ga terug naar je adreslijst en klik nu rechts op ‘Segments’. Je krijgt direct de mogelijkheid om je contactenlijst te segmenteren. Hiervoor doorloop je een paar stappen waarmee je regels voor filters opstelt. In de voorbeelden hieronder zie je bijvoorbeeld hoe je filtert op alle mannen boven de dertig, of op al je sportieve abonnees met een voorliefde voor Frankrijk.
4. Verstuur je nieuwsbrief naar segmenten
Nadat je de nieuwe segmenten hebt opgeslagen, ben je klaar om je digitale nieuwsbrief te versturen. Dit doe je zoals je gewend bent: start een nieuwe campagne en maak je nieuwsbrief op. Wanneer je klaar bent om je ontvangers te selecteren, zie je onder je abonneelijst nu ook de segmenten staan die je hebt samengesteld. Selecteer een of meerdere segmenten waarnaar je wilt versturen. En is er juist een segment dat je wil uitsluiten? Ga dan met de muis op dat segment staan en klik rechts op ‘Exclude segment’. Als een e-mailadres trouwens in meerdere segmenten voorkomt, dan zorgt CreateSend er automatisch voor dat de mail maar één keer verzonden wordt. Zo krijgt je lezer nooit dubbele e-mail. Andersom geldt: mocht een e-mailadres in zowel een geselecteerd als uitgesloten segment voorkomen, dan wordt deze uitgesloten. Je lezer onvangt dan dus geen e-mail. In onderstaande afbeelding zie je bijvoorbeeld hoe alle mannen boven de 30 gemaild zullen worden, behalve de sportievelingen onder hen met een voorliefde voor Frankrijk.
Effectieve nieuwsbrieven
De mogelijkheden van gesegmenteerde e-mailmarketing zijn groot. Als je van tevoren goed nadenkt over filters voor je abonneelijst, kun je heel effectief digitale nieuwsbrieven versturen. Doordat je je precies kunt richten tot een specifieke doelgroep, heb je krachtige mogelijkheden in handen om daar met e-mailmarketing bij aan te sluiten. Zo worden je digitale nieuwsbrieven beter gelezen.